Friday, September 30, 2011

Ada Di Hati - Bab 20


DUA PULUH ( i )
            Terkejut aku mendengar pekikan dari bilik Zafril yang pintunya tertutup rapat. Dengan pantas aku bergegas menuju ke biliknya dan mengetuk pintu biliknya bertalu-talu. Setelah mendapat kebenaran masuk daripadanya, barulah aku dengan pantas menolak pintu itu. Zafril sedang berbual di talian dengan wajah yang cukup gembira.
            “Yup.” Soal Zafril dengan senyuman melebar. Tangan kanannya menutup corong suara telefon yang masih lagi melekat di telinganya.
            “Encik tak apa-apa ke?” aku agak cemas ketika ini.
            Berkerut dahi Zafril mendengar soalanku. Seketika kemudian barulah wajahnya berubah ceria semula. “Ya, saya okay. Awak boleh keluar sekarang!” Kemudian Zafril menyambung perbualan di talian.
            Aku menarik nafas lega dan menutup pintu itu semula. Apalah agaknya yang mengembirakan Zafril sehingga menunjukkan reaksi sebegitu sekali. Beberapa rakan pejabatku yang duduk berdekatan dengan ruang kerjaku turut bertanya tentang jeritan Zafril sebentar tadi. Aku hanya mampu mengangkat bahu, tidak tahu jawapan apa yang harus diberikan.
            Telefon bimbitku yang menjerit nyaring minta diangkat terus aku keluarkan dari tas tanganku. Aku melihat  pada skrin telefon bimbitku itu. Hanya ada nombor yang tertera di situ, tiada nama pemanggil. Jadi aku pasti orang yang tidak aku kenali yang menghubungiku.
            “Assalamualaikum.” Aku memulakan bicara.
            “Waalaikumusalam. Er, ni Cik Safiah Aisyah ke?” soal suara seorang lelaki di hujung talian bergema di telingaku.
            “Ye saya. Kenapa? Encik ni siapa?” soalku .
            “Saya Hafiz. Ingat lagi?” soal suara yang berubah ceria tiba-tiba.
            “Hafiz?” Soalku semula. Kotak memoriku cuba mengimbas, adakah aku pernah mengenali mana-mana lelaki yang bernama Hafiz sebelum ini? Aku masih terus berfikir dan suasana di talian sepi beberapa ketika.
            “Faiz Hafizi. Safi ada langgar kereta saya minggu lepas. Ingat tak?.”
            Aku mengetuk kepalaku sendiri. Bagaimana aku boleh terlupa tentang Hafiz? Lelaki yang aku langgar keretanya minggu lalu di basement shopping mall. Seorang lelaki yang baik hati. “Ye, Hafiz. Maaf saya tak perasan tadi. Ada apa ye?”
            “Er… tak… em… pasal…” Hafiz kedengaran tergagap-gagap di hujung talian.
            “Kenapa ye?” sengaja aku menyoal sekali lagi apabila kedengaran dia begitu berat ingin meluahkan kata.
            “Er… tak macam ni. Er… pasal kereta saya yang Safi langgar hari tu…”
            “Oh ya, Hafiz dah hantar ke bengkel ke kereta tu?”
            “Sudah, dah siap pun. Lagipun taklah teruk sangat rosaknya.” Kali ini bicaranya lebih lancar dari tadi.
            “Berapa ya saya kena bayar pada Hafiz?” Dalam hati aku mula mencongak-congak, moga-moga tidaklah terlalu mahal bayarannya.
            “Boleh kita jumpa?” laju Hafiz mengajukan soalan.
            Teruk sangatkah kerosakkannya sehingga perlu berjumpa dan berbincang secara bersemuka tentang soal bayarannya. Tapi tadi katanya kerosakan kereta itu tidaklah seteruk mana.
            “Saya…”
            “Safi!”
            Aku yang baru sahaja ingin menerima pelawaan Hafiz terus mematikan kata apabila Zafril yang sudah berdiri di depan pintu biliknya memanggilku.
            “Sekejap ye, Hafiz.” Aku berbisik pada Hafiz seketika sebelum memandang semula Zafril. “Ada apa Encik Zafril?”
            “Setkan meeting antara saya dengan marketing and operating department pukul 3 petang ni. Saya nak semua ada dalam meeting tu nanti, tak ada pengecualian terutamanya Fazura.” Laju Zafril mengeluarkan arahan padaku.
            “Tapi encik, Fazura tak masuk pejabat hari ini.” Aku pantas memberitahunya. Aku tahu agak sukar untuk mencari Fazura yang langsung tidak kelihatan di pejabat sejak pagi tadi.
            “Itu saya tahu. Tapi saya nak awak pastikan Fazura ada dalam meeting petang ni. Make sure she come.”
            Aku mengeluh kecil apabila zafril terus masuk ke dalam biliknya. Baru sahaja aku mahu duduk dan menyambung perbualan dengan Hafiz, Zafril muncul semula di muka pintu biliknya. Segera aku membatalkan niatku untuk menyambung perbualan dengan Hafiz.
            “Masuk bilik saya sekarang!” arahnya dan kemudian barulah dia masuk ke biliknya.
            Aku mengeluh sendirian. Setelah Zafril masuk ke dalam biliknya, barulah aku meneruskan bicara dengan Hafiz. Aku tidak mahu dia menunggu terlalu lama.
            “Hafiz, saya ada kerja sikit. Nanti saya telefon awak balik.” Kataku padanya dan tanganku pantas mengapai pen dan buku di atas meja.
            Okay, make sure you call me back!”
            Yes, I will. Assalamualaikum.”
            Setelah mendengar balasan salam daripada Hafiz, aku pantas meletakkan semula telefon bimbitku di atas meja dan aku terus bergerak memasuki ruang bilik Zafril.
            “Ye, encik.” Ajuku apabila sudah berada di hadapank Zafril yang duduknya di set sofa yang terdapat di dalam biliknya itu.
            “Duduk. Saya ada berita baik nak kongsi dengan awak. Dan saya nak awak jadi orang pertama yang dengar berita ni” Zafril tersenyum memandangku yang telahpun mula duduk, mengambil tempt di hadapannya.
            “Berita apa encik?”
            We got the contract.” Ujar Zafril penuh teruja. Senyuman masih mekar di bibirnya.
            “Which contract?”
            “Kontrak Star Tv dengan Olimpia Holding.”
            “Kontrak tiga tahun tu ke?” aku tidak percaya dengan apa yang aku dengari tadi.
            “Yup.”
            “Dua-dua sekali kita dapat?”
            Zafril menganggukkan kepala.
            Aku tersenyum mendengar berita itu. Tidak disangka kedua-duak kontrak besar yang menjadi rebutan kebanyakkan syarikat ICT consultant akhirnya menjadi milik Adni Maju counsulting. Pasti selepas ini Zafril tidak perlu lagi memeningkan kepala memikirkan masalah kewangan syarikat.
            “Tahniah encik. Encik memang dah bekerja keras untuk dapatkan kontrak ni.” Sengaja aku memberikan pujian atas usaha kerasnya untuk mendapatkan kontrak itu.
            “Bukan. Bukan kerja keras saya seorang tapi kerja keras semua pekerja Adni Maju Consulting terutamanya Fazura. Dia yang berusaha lebih keras daripada saya. For me, she like an angel.”
            Mendengar kata-kata Zafril itu entah mengapa hatiku dipaut satu rasa yang aku sendiri tidak dapat mentafsirkannya. Bilik berhawa dingin itu mula rasa berbahang dengan tiba-tiba. Nafasku turun naik menahan rasa yang aku sendiri tidak pasti apa maknyanya. Pujian Zafril pada Fazura itu betul-betul menyentuh hati kecilku.
            “Awak okay ke?”
            Aku terkejut mendengar soalan dari Zafril. Adakah apa yang hatiku rasakan saat ini kini terbias pada riak wajahku? Jika tidak, masakan dengan mudahnya dia dapat menangkap perubahanku itu.
            “Saya… saya okay. Kalau tak ada apa-apa lagi saya minta diri dulu.” Tanpa menunggu jawapan daripada Zafril, aku terus keluar dari biliknya. Aku tidak mahu dia meneka apa-apa lagi di sebalik riak wajahku lagi. Aku menyentuh dadaku dengan tangan kananku. Ada sesuatu yang mengalir dalam hatiku pada saat ini. Aku sendiri keliru dengan irama denyutan hatiku saat ini.

Bersambung...

7 comments:

Miss Nurul said...

hhmmm... safi sudah jelez nmpknya...
hehehe.... lpas ni safi jmpa hafiz, zafril plak jelez... hafiz tu mst dh syok kt safi ! hik3
tp entry kali ni ckit la kak.. x puas bce.
anyway, cerita ni mmg d bomb !

Eijan said...

Makin best..tp nape n3 ni pendek sgt...nak lagi...

umi kalsom said...

waiting for part II :)
best sangat...

evy said...

wah...nampaknya SAfi pun dah mula sukakan zafril..cuma dia blm sedar sj...best..nak lg...

blinkalltheday said...

hope jdoh safi dgn zafril..

ieda ismail said...

Safi da jelez la

Aida Sherry said...

ermmmm.... cemburunye Safi.....

Post a Comment