Tuesday, June 11, 2013

Dari Wanita untuk Wanita

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, masih ada nafas yang dipinjamkan oleh-NYA untuk saat ini. Terima kasih ALLAH. Rasanya inilah pertama kali AH ingin membuat sedikit review tentang bahan bacaan AH. Maaf untuk kali ini ianya bukanlah sebuah novel, namun ia masih sebuah cerita yang patut dibaca dan dikongsikan bersama.



Entry kali ini AH namakan Dari Wanita Untuk Wanita. Kenapa? anda akan bertemu dengan jawapannya nanti. Pertama kali memandang buku ini, jujur AH hanya tertarik pada kulitnya. Tajuknya Srikandi-Srikandi yang Benar terasa sudah biasa didengar telinga. AH ambil, pegang dan baca captionnya yang berbunyi

"Inilah tiga kisah indah berkenaan seindah-indah hiasan dunia, perempuan yang solehah. Kisah yang menerbitkan air mata, yang melahirkan syukur dan menyuntik tenang. Kisah Srikandi-Srikandi yang Benar."

Kemudian AH lihat pula kulit belakangnya. Ada tiga nama yang sangat dikenali dalam dunia Islam. Aminah, Fatimah dan Rabiatul Adawiyah. AH tersenyum. Rasanya AH tahu serba sedikit kisah-kisah mereka. Masa ini masih belum berniat untuk membeli dengan alasan sudah tahu! Kemudian mata AH tertangkap satu ayat yang akhirnya mengerakkan hati untuk membeli buku ini. 

"Mereka srikandi pada zaman mereka. Kisah mereka melahirkan inspirasi, kisah mereka memberi makna pengorbanan, dan daripada kisah merekalah mengajar kita ERTI CINTA."

Dari Wanita Untuk Wanita.

Ya, membaca buku ini seolah memberi AH satu perasaan yang luar biasa. Terasa AH sedang dihadiahkan dengan sesuatu yang sangat berharga. Umpama ia adalah sebuah pemberian dari seorang wanita kepada wanita lainya. Banyak kali AH mengalirkan air mata kerana penceritaannya terasa begitu dekat di hati AH sebagai seorang wanita. Srikandi-Srikandi ini begitu hebat dang kuat semangat juangnya walau pelbagai dugaan datang bertimpa. Semangat yang tidak ada pada AH!
 
Untuk diungkapkan dengan kata-kata, AH hanya mampu simpulkan, terlalu banyak perkara yang AH belajar melalui kisah yang dipaparkan sehingga AH rasa tidak sabar-sabar mahu berkongsi rasa dengan rakan2 wanita yang lain. 

Ya, amat mustahil untuk AH jadi semulia Srikandi-Srikandi Suci ini. Malah martabat dan makam mereka jauh begitu tinggi dan mulia untuk dicapai oleh wanita seperti AH yang lebih banyak menghabiskan masa untuk urusan dunia. Tapi setidak-tidaknya, benar AH rasa disuntik dengan semangat wanita mulia ini & AH mahu rakan2 yang lain juga mendapat suntikan yang sama.

Sekiranya ada yang sudah memiliki buku ini namun belum berkesempatan membaca, luangkanlah sedikit masa untuk memulakan. Membaca buku ini umpama sebuah pengembaraan indah yang pada akhirnya meninggalkan kesan pada hati yang tandus dengan semangat dalam mencapai cinta ALLAH.

Pada AH, buku ini adalah sebuah buku yang memberikan jutaan inspirasi dalam mengajar AH bagaimana menjadi seorang ANAK yang solehah, menjadi ISTERI yang taat, IBU yang mithali serta yang paling utama, bagaimana menjadi HAMBA ALLAH yang hidupnya hanya kerana kasih dan cinta pada-NYA Yang Maha AGUNG. 

Terima kasih pada ALLAH SWT yang menghadiahkan naskah ini buat AH, dan AH berdoa ramai lagi wanita di luar sana dihadiahkan dengan pemberian yang sama. Bacalah dengan nama tuhanmu....

Salam Ukhwah,
Adah Hamidah.

1 comments:

Elmi-Hana Rahman said...

Assalamualaikum. Alhamdulilah... saya pun berminat untuk membaca buku tersebut.. :)

Post a Comment