Wednesday, August 10, 2011

Ada Di Hati - Bab 11


SEBELAS
            Tepat pukul 9 pagi Kak Munah sudah berada di rumah sewaku. Aku tersenyum simpul sewaktu memasuki kereta Gen2 milik Kak Munah. Bersungguh-sungguh betul Kak Munah ingin aku meohon jawatan itu. Malam tadi entah berapa kali dia menghubungiku mengingatkan aku akan rancangannya pagi ini, seolah dia yang ingin memohon jawatan itu.
            “Tersengih-sengih dari tadi... mengata akak dalam hatilah tu.” Kata Kak Munah sebaik sahaja keretanya membelah kesibukan bandaraya KL ini.
            “Memandai-mandai aje akak ni,” dalihku apabila Kak Munah seolah-olah dapat membaca apa yang ada di fikiranku.
            “Alah, macamlah akak tak kenal kau tu. Resume semua dah siap ke?” Akak Munah mengerling seketika ke sampul yang erat dalam gengamanku.
            “Dah kak. Dah siap semuanya. Akak jangan risaulah ye.” Aku pula yang memandang sampul coklat yang membaluti resume ku. Buat pertama kalinya aku menyiapkan sebuah resume dengan separuh hati, rasanya cincai sahaja aku menyiapkan semuanya. Malas mahu bersungguh-sungguh seperti sebelum ini.
            “Kalau ada rezeki tak kemana Safi.” Kata Kak Munah apabila melihat aku merenung lama resume itu.
            Aku tersenyum mendengar kata-kata Kak Munah itu. Iya, kalau ada rezeki tak kemana.
            Setelah hampir setengah jam merempuh kesesakkan jalan raya akhirnya kereta Gen2 Kak Munah berhenti di hadapan sebuah bangunan 18 tingkat. Aku mendongakkan kepala memandang wisma yang berdiri megah di situ.
            “Susah nak cari parkinglah kat sini Safi. Em… akak tunggu Safi dalam kereta ajelah ya.”
            “Okay, no hal.” Aku pantas turun dari kereta dan memasuki wisma itu dan mencari lif untuk membawaku ke atas, tingkat 8, unit 1 yang menempatkan pejabat consulting ICT ini.
            Keluar sahaja dari lif terpampang nama Adni Maju Consulting Sdn Bhd di pintu kaca beberapa meter di hadapanku. Dengan tidak membuang masa aku terus menuju ke pintu kaca itu dan membukannya perlahan. Kepala kujengahkan dahulu sebelum melangkah masuk ke dalam ruang pejabat itu.
            Tiba-tiba hatiku berdebar hebat, gugup pun terselit jua di ruangan hati, seperti ingin melangkah kaki untuk ditemuduga pula. Aku menarik nafas panjang sebelum mengatur langkah menuju ke bahagian receptionis yang berlatarkan nama dan logo syarikat itu.
            Debaran di dadaku makin kuat apabila menghampiri meja penyambut tetamu yang dihuni seorang wanita. Di hadapan wanita itu kelihatan seorang lelaki berkot kemas, yang membelakangkan diriku sedang sibuk meneliti fail di tangannya. Aku menarik dan menghembus nafas berkali-kali, membetulkan sistem pernafasanku yang makin tak keruan gayanya. Rileks, Safi kau nak hantar resume aje pun, bukan nak ditemuduga, hatiku berbisik memberikan kekuatan pada diri sendiri.
            “Assalamualaikum…”
            “Amy…”
            Kataku dan lelaki berkot kemas itu serentak pada penyambut tetamu syarikat. Aku berpaling memandang lelaki itu dan lelaki itu turut berpaling memandang wajahku. Berkerut dahiku memandang lelaki itu yang berubah terus wajahnya apabila memandangku, seolah-olah terperanjat sebaik sahaja melihat wajahku ini. Lelaki itu membetulkan  posisi berdirinya sambil terus merenungku.
            Em… hensem juga. Aduh, sempat pula aku memikirkan benda-benda sebegitu pada saat-saat begini.
            Aku mula kaget apabila lelaki itu terus menerus memandangku tanpa sebarang kata, sudah beberapa minit aku dan dia saling berpandangan begini. Aku menelan liur, ada yang tidak kena ke pada wajahku yang tidak mengenakan sebarang make-up ini sehinggakan lelaki itu merenungku sehingga sebegitu sekali.
            Aku berdehem beberapa kali cuba untuk menghentikan renungan lelaki berkot itu padaku. Menyedari aku tidak selesa direnung sebegitu, pantas lelaki itu mematikan renungannya dan melemparkan sebuah senyuman kecil padaku. Aduh! Sah, memang hensem, hatiku terus bersuara.
            Setelah membalas senyuman itu aku terus berpaling semula memandang penyambut tetamu yang kecil molek orangnya. Aku mendiamkan diri, membiarkan lelaki itu meneruskan bicara dengan pekerja yang dipanggil Amy itu terlebih dahulu. Tetapi setelah beberapa minit, lelaki berkot itu masih mengunci mulutnya, tidak berkata apa, hanya matanya yang masih lagi memandangku walaupun aku tidak lagi membalas pandangannya pada kali ini.
            Memandangkan lelaki itu tidak mahu bersuara, jadi aku meneruskan niatku yang tergendala sebentar tadi. “Cik, saya sebenarnya…”
            “Sebentar ya cik.” Pantas Amy memotong kataku dan kini pandangannya terarah pada lelaki di sebelahku. “Encik…”
            “It’s okay. Ladies first.” Belum sempat Amy menghabiskan pertanyaannya lelaki itu terlebih dahulu mencelah kata dan menghalakan tangan kanannya padaku, mengisyaratkan membenarkan aku meneruskan urusanku terlebih dahulu.
            Amy menganggukkan kepalanya dan berpaling memandangku yang sedari tadi memandangnya. “Ada apa-apa yang boleh saya bantu, cik?” Lembut sahaja soalan itu keluar dari bibir Amy.
            “Saya nak hantar resume saya untuk jawatan setiausaha yang diiklankan minggu lepas.” Terus sahaja aku menyatakan tujuanku ke sini. Mata tidak lagi aku halakan ke kananku di mana lelaki berkot itu sedang tegak berdiri kerana aku tahu lelaki itu masih lagi tidak lepas-lepas memandangku.
            “Oh… tak apa serahkan pada saya, nanti saya akan serahkan pada pengurus bahagian HR.” Kata Amy sambil tersenyum.
            Aku menyerahkan resume ku padanya. “Er… boleh saya tahu bila temuduga dijalankan ye?”
            “Temuduga akan diadakan minggu hadapan setelah permohonan disemak pengurus.”
            “Minggu hadapan?” Soalku sekali lagi.
            “Ya, minggu hadapan.” Balas Amy.
            “Kalau macam tu tak apalah. Terima kasih ya.”
            “Sama-sama.” Jawab lelaki berkot itu sebelum sempat Amy bersuara.
            Aku memandang lelaki itu dan tersenyum, kemudian senyuman aku lemparkan pula pada Amy. Segera aku keluar dari pejabat itu, tidak mahu lagi menerima renungan dari lelaki itu.
            Turun sahaja dari wisma itu aku terus mendapatkan kereta Kak Munah yang berada di seberang jalan, bukan susah untukku mengecam kereta berwarna hijau muda itu.
            “Dah hantar dah?” Soal Kak Munah sebaik sahaja aku naik ke keretanya.
            “Dah…”
            “Kita terus ke butiklah ye,”
            Aku menganggukkan kepala, bersetuju dengan cadangan Kak Munah. Baru beberapa minit kereta Kak Munah menyusuri jalan raya itu telefon bimbitku menyanyi lantang. Aku pantas mengangkat telefon bimbitku, bimabang nyanyian lagu telefon itu akan menganggu konsentrasi Kak Munah terganggu. Aku sedia maklum yang Kak Munah tidak boleh mendengar sebarang lagu sewaktu memandu, boleh hilang konsentrasi katanya.
            “Assalamualaikum…” Aku memulakan bicara.
“Waalaikumusalam. Ini Cik Safiah Aisyah Binti Muhammad Irfan ke?” suara dihujung talian mula menerjah masuk ke dalam telingaku.
“Ye, saya.”
“Saya Puan Roslina dari Adni Maju Consulting Sdn Bhd.”
“Oh… Ada apa ye puan?” Soalku gugup. Mengapa pekerja syarikat itu menghubungiku. Ada apa-apa perkara yang berlaku sewaktu kedatangannya ke syarikat itu sebentar tadi.
“Cik Safiah ada menghantar permohonan untuk jawatan setiausaha di syarikat ini sebentar tadi?”
“Ye, saya.” Aku mengerling memandang Kak Munah di sebelahku. Kak Munah mengangkat-angkat keningnya mengisyaratkan pertanyaan siapa yang menelefonku. Aku mengangkat tangan menyuruh Kak Munah menunggu sebentar.
“Boleh Cik Safiah Aisyah datang semula ke pejabat sekarang untuk di temuduga.”
            “Sekarang?” soalku tidak percaya. Kenapa pula sekarang, menurut Amy temuduga akan dijalankan pada minggu hadapan.
            “Ya, sekarang.”
            “Tapi sijil-sijil asal saya semua di rumah.” Aku masih lagi teragak-agak memberikan persetujuan.
            “Tak apa, salinan yang cik bagi ni pun sudah memadai.” Wanita itu masih lagi setia menjawab semua persoalanku.
            “Er… Baiklah saya datang sekarang. Terima kasih.” Sejurus wanita itu menjawab salamnya aku terus sahaja mematikan talian. Kak Munah yang berada di sebelahku kurenung sekilas.
            “Kenapa? Kenapa pucat semacam je ni?” Soal Kak Munah cemas.
            Aku menyentuh pipiku. Pucat ke? Aduh, penyakit aku datang semula. Penyakit gugup dan gementar yang sentiasa menemani apabila soal temuduga dibangkitkan. “Syarikat yang Safi hantar resume tadi call.”
            “Hah, kenapa pula?”
            “Dia suruh datang temuduga sekarang.” Lambat-lambat aku menutur kata.
            “Eh… iya ke? Baguslah tu.” Teruja betul Kak Munah nampaknya.
            “Tapi… saya tak sedia apa-apa lagi ni kak. Lagipun penyambut tetamu tadi cakap temuduga minggu depan.” Aku makin gugup. Temuduga tanpa sebarang persiapan mengundang kegelisahan yang makin tebal. Sekurang-kurangnya aku memerlukan sehari untuk membuat persediaan fizikal dan mental.
            “Alah, pergi jelah mana tahu rezeki Safi. Dah jangan banyak cakap, akak patah balik ke syarikat tu sekarang.” Teruja benar Kak Munah membelok keretanya, berpatah semula ke wisma tadi.
            “Kenapa diam je ni?”
            Aku mengelengkan kepala. Otak ligat berfikir bagaimanaa temuduga yang sepatutnya berlangsung minggu hadapan boleh bertukar ke hari ini? Tidak mungkin penyambut tetamu itu tidak tahu maklumat terperinci tentang temuduga itu. Dan mana mungkin resume ku telah diteliti dan dinilai hanya dalam masa sepuluh minit. Terasa macam ada yang tidak kena pula.
            “Alah, tak payahlah kau nak fikir banyak-banyak. Mungkin syarikat tu dah terdesak nak guna orang. Tu yang sepantas kilat buat keputusan. Yang Safi nak risau sangat ni buat apa? Mana tahu memang dah rezaki kau, entah-entah dalam masa terdekat ni dah boleh mula kerja kat situ.” ujar Kak Munah panjang lebar seakan memahami perasaanku kini.
            “Kalau Safi dapat kerja tu dan dia orang suruh mula kerja dalam masa terdekat ni, butik dengan Kak Munah macam mana?” risau pula aku apabila mengenangkan hal itu.
            “Safi ni kan, tak habis-habis nak fikirkan pasal orang lain. Fikirkan pasal diri tu dulu. Tentang akak dengan butik tu Safi tak payah risau, kan akak ada lagi pekerja lain. Kalau syarikat tu suruh Safi mula kerja cepat Safi terima je tak paah nak bagi notis 24 jam kat akak pun tak apa. Akak memang suka kau dapat kerja tu. Yelahkan, manalah tahu kau dapat kahwin dengan bos ke, anak bos ke, bolehlah kau ambil pakej perkahwinan kat butik akak tu.” Seloroh Kak Munah dengan ketawa panjang.
            “Ish, Kak Munah ni main-main pula. Saya tengah nervous ni tau.” Aku tidak gemar dengan butir bicara Kak Munah itu.
            Ketawa Kak Munah makin kuat memenuhi ruang kereta itu. “Yelah, mana tahu kalau dah jodoh…”

PINTU kaca yang tercatit nama Adni Maju Consulting dihadapanku, ku tenung seketika. Kemudian aku merenung pula baju yang kini tersarung di badanku. Blaus putih, jeans hitam dan tudung berwarna putih, pakaian yang langsung tidak sesuai untuk menghadiri sesi temuduga. Perasaan berdebar entah kenapa tidak mahu lenyap sejak menerima panggilan dari Puan Roslina sebentar tadi.
            Aku menarik nafas dalam dan mula berdoa dalam hati semoga ALLAH menenangkan hatiku dan memudahkan semua urusanku nanti. Dengan lafas bismillah aku membuka pintu kaca itu dan terus menuju ke meja penyambut tetamu yang aku tinggalkan setengah jam tadi.
            “Assalamualaikum.”
            “Waalaikumusalam. Eh, Cik Safiah Aisyah. Tunggu sebentar ya.” Dan serentak itu Amy mengapai telefon disisinya dan membuat panggilan.
            Persoalan mula menerjah ke benakku. Bagaimana Amy boleh mengetahui namaku, sedangkan aku tidak memperkenalkan diri padanya sewaktu bertemu setengah jam tadi?
            Sejurus berbual seketika di talian dan meletakkan semula gangangnya ke tempat asal Amy memandangku semula. “Mari ikut saya.”
            Aku menurut sahaja langkah kaki Amy. Ruang pejabat itu agak luas dan tersusun kemas itu berjaya mengundang senyuman di wajahku. Warna biru laut yang digunakan hampir pada semua ruang di dalam pejabat itu berjaya mendamaikan sedikit hatinya yang gundah sedari tadi.
            Aku memberhentikan langkah apabila Amy berbuat begitu. Amy membuka luas pintu bilik itu apabila terdengar suara seorang wanita membenarkan kami masuk. Setelah aku masuk ke dalam bilik itu Amy segera kelaur dan menutup rapat pintu semula.
            Aku berjalan merapati wanita yang sedia berdiri sebaik sahaja aku melangkah masuk ke dalam kamarnya sebentar tadi. “Assalamualaikum.”
            “Waalaikumusalam. Cik Safiah Aisyah ke?” Soal wanita itu meminta kepastian.
            Aku menganggukkan kepala.
            “Saya Puan Roslina Rosli. Pengurus HR, Adni Maju Consulting Sdn Bhd.” Puan Roslina menghulurkan tangan padaku dan aku menyambutnya dengan senyuman.
            “Jemput duduk.”
            Aku turut duduk apabila Puan Roslina telah pun duduk di kerusinya. Resume ku yang berada dihadapannya diselak satu persatu sebelum memandang wajahku.
            “Safiah Aisyah Muhammad Irfan, berumur 26 tahun, memiliki ijazah Pengurusan Perniagaan dan Diploma Sains Kesetiausahaan.” Puan Roslina memandangku sambil menyampaikan maklumat peribadiku kepada diriku sendiri dan aku sekadar menganggukkan kepala dan tersenyum padanya.
            “Cik Safiah ada pengalaman ke sebagai setiausaha sebelum ini?”
            Nah! Ini dia soalan yang paling tidak aku gemari sewaktu ditemuduga. Soalan sterotaip daripada mana-mana syarikat yang boleh menjerat graduan sepertiku. Dan kali ini aku hanya mampu mengelengkan kepala.
            “Okay tak apa, masalah kecil aje tu. Sekarang Cik Safiah bekerja di mana?” 
            “Butik pengantin di Ampang Point sebagai pembantu butik.” Aku memberi jawapan ikhlas tidak berselindung.
            “Tak cuba cari kerja lain ke?”
            Aku tersenyum mendengar soalan itu. “Dah cuba tapi belum ada rezaki agaknya.”
            Kali ini giliran Puan Roslina pula menganggukkan kepalanya berulang kali. “Baiklah, begini Cik Safiah. Syarikat kami memang memerlukan seorang setiausaha secepat mungkin dan pihak kami merasakan Cik Safiah adalah calon yang paling sesuai mengisi jawatan ini.”
            Terkedu aku mendengar berita itu. “Maksud... puan?” teragak-agak aku mengajukan soalan itu.
            “Maksud saya Cik Safiah diterima bekerja di sini. Dan Cik Safiah diminta melaporkan diri hari isnin ini.” Terang Puan Roslina dengan lebih lanjut.
            Terbeliak mataku mendengar berita itu. Aku diterima berkerja di sini dan diminta melaporkan diri dalam masa tiga hari lagi. Bagaikan tidak percaya. Baru sebentar tadi aku menghantar resume dan tidak sampai lima minit aku ditemuduga dengan temuduga yang tidak memerlukan aku banyak berbicara, aku telah diterima berkerja. Biar betul?
            “Kami akan serahkan surat perlantikan apabila Cik Safiah melapor diri hari isnin ini.” Sambung Puan Roslina apabila aku masih membisukan diri.
            Aku masih lagi tidak percaya dengan apa yang aku dengar kini. Setelah lama aku mencari kerjaya yang bersesuaian dengan kelayakkanku, hari ini tidak sampai sehari aku menghantar resume, aku telah diterima bekerja.
            “Cik Safiah Aisya!”
            “Er… ye… saya… erm… baiklah, terima kasih. Saya akan melaporkan diri hari isnin ini.” Ujarku tergagap-gagap.
            “Selamat datang ke Adni Maju Consulting Sdn Bhd.” Ucap Puan Roslina sambil bangun dan menghulurkan tangan padaku.
            Aku turut bangun dan menyambut tangan Roslina. Sejujurnya aku masih lagi terkejut dan tidak sangka rezeki datang bergolek di hadapanku hari ini. Kalau ibu mendengar beritaku ini, pasti ibu orang yang paling gembira sekali. Alhamdulillah.

17 comments:

syira destroyer said...

tuh dia..1 opis tuh hehe..

dila said...

haha....berdetak2 jntung bce....mesti tu zafril kan tah2 safi jd secretary dia tak????nak lg...nak lg...

blinkalltheday said...

suke2..yey2,zafril dah muncul!!

Ema Emaharuka said...

Uiks cepat betul safi di terima!!
Siapakah lelaki misteri itu, he

Anonymous said...

BEST! lagi3x...

aqilah said...

mesti jejaka tu Zafril kan.....Safi dah tak cam Zafril....................apapun, best and follow...................

Anonymous said...

sbb dlu zafril rmbut pnjng... now rambut pendek tu sbb x kenal :P

Anonymous said...

pasni zafril akan tuntut janji safi kene buat kopi..

Nurul QisDhira said...

tu mst zafril.. but knp safi x perasan?? sudah semakin handsome ke ?? hehehe...

umi kalsom said...

argh!!! sangat teruja... Safi dah jumpa heronya... hehe :)

Adah Hamidah said...

Terima kasih buat semua rakan pembaca. Nantikan bab seterusnya hingga bab terakhir, eksklusif di blog AH. :)

Anonymous said...

WOW!BEZ2....cptla smbg..

pipvz devil said...

adah smpai bab akhir ek?cite ni pndek je ke?t tgh syok bce terpakse plak menanti utk dcetak..hehehe..suka kalu novel ni dbukukn tp..pnantian e2 1 pnyeksaan..hahaha..pape pn..karya adah mng boom..

Adah Hamidah said...

Semua : terima kasih. sgt menghargai semua pembaca :)
Pipvz : He. Yup! Sampai bab akhir, he3 takde la pendek sgt, panjang gak ni... he3 mmg sengaja x bukukan... kalau nk baca kena masuk blog adah. Special utk rakan2 pembaca AH.. :)

fatim fatimah said...

harap2 lah itu zafril,,hehehe

Anonymous said...

bestttttt

Anonymous said...

Syoknya! nnti nk stalk novel adah hamidah ja la.
. yg len tata! haha

Post a Comment