Tuesday, April 17, 2012

Saat Ada Cinta - Bab 4


4
TERNYATA Zulhairi terlebih dahulu sampai di Warung Santai. Kalau ikutkan, malas rasanya nak membawa kaki melangkah menghampiri Zulhairi yang mukanya kelat-kelat masam tu. Mesti kena bebel punyalah. Andaian demi andaian menemani minda.
            “Assalamualaikum… awal sampai!” aku terus  duduk tanpa menunggu dipelawa oleh Zulhairi terlebih dahulu.
            “Wa’alaikumusalam. Habis tu kau nak aku sampai pukul berapa?”
            “Amboi, Zul… garangnya. Rileks lah,  tak cool langsunglah kau ni!” aku senyum simpul. Seboleh-bolehnya cuba menenangkan keadaan.
            “Nak cool macam mana, kau ingat 30 hari bulan tu, tiga tahun lagi ke? Tiga minggu lagi aje, kau tahu tak” Zulhairi memang dah tak keruan. “Ni semua kau punya pasalah, Su. Yang kau pandai-pandai menokok tambah cerita apa hal? Sekarang, kat mana aku nak cari menantu untuk mak aku?” Zulhairi memang betul-betul marah.
            “Oi... kalau iyapun, kau cakaplah perlahan sikit. Malulah semua orang duk pandang kita ni!” perlahan suaraku. Berharap Zulhairi faham.
            “Ah… sekarang ni aku tak kira. Nak tak nak, kau kena tolong aku carikan bakal menantu mak aku” Zulhairi mengeluarkan arahan.
            “Kau dah gila ke, Zul? Apahal pula aku yang kena carikan? Kau carilah sendiri, kan kau yang nak kahwin, apa pula kena mengena dengan aku? Lagipun, mana aku nak jumpa perempuan Pan Asia?” aku bantah. Tak nak terlibat langsung dalam misi pencarian gadis misteri itu.
            “Ha… kau tahupun susahnya nak cari perempuan Pan Asia. Habis tu yang kau gatal-gatal reka cerita yang bukan-bukan tu kenapa?” Zulhairi memang tak puas hati.
            Aku tunduk seketika. Tiba-tiba terbit pula rasa penyesalan di hati. “Aku saja nak sedapkan cerita. Kau pun satu, kau tak takut dosa ke, tipu mak kau macam tu?” pantas pula aku ubah topik. Dengan segera menimbulkan rasa bersalah di hati Zulhairi. Tiba-tiba satu pukulan singgah di kepalaku. Habis rambut yang tadinya kemas. 
            “Oi.. apa main pukul-pukul kepala ni, sakitlah” aku protes. Salahkah kataku tadi?
            “Tahupun sakit. Yang sibuk sebut pasal dosa tu apasal? Aku tahulah”
            “Ah.. dahlah, malas nak layan kau, aku baliklah” aku bingkas bangun. Sakit kepala masih lagi terasa.
            “Su… Su…”
            Jeritan Zulhairi tidak lagi aku hiraukan. Pandai-pandailah dia. Tapi bagus juga, dengan satu pukulan itu tadi dapat juga aku melarikan diri. Dan Zulhairi, pasti dia akan menganggap yang aku sedang merajuk. Selesai masalah aku.

NAMAPUN kawan, jadi mahu atau tidak, sudahnya, terpaksalah juga aku membantu Zulhairi mencari sang kekasih yang tak pernah wujud dalam alam nyata. Itupun setelah puas dipujuk rayu. Atas dasar simpati, maka aku bersetuju untuk memberikan bantuan kemanusiaan. Tapi, nak aku kenalkan dengan rakan-rakan sepejabat denganku, rata-ratanya sudah mendirikan rumahtangga. Yang bakinya pula sudah mengikat tali pertunangan. Di jabatanku sendiri, hanya aku yang masih belum berkahwin. Jadi pejabat aku bukan tempat yang sesuai untuk dijadikan sasaran.
            “Su..”
            Ada suara yang memanggil saat aku khusyuk memikirkan soal jodoh Zulhairi sambil menunggu lif sampai. “Zul…” terejut aku melihat kehadiran Zul di situ. “Kau buat apa kat office aku ni? Kan aku dah janji aku tolong… nanti aku tolonglah. Tak payahlah kau asyik cari aku aje. Sini tempat kerja aku, kau tahu tak!” aku terus suara. Tidak suka dengan tindakan Zulhairi yang tak habis-habis mengejar aku. Takut sangat aku mungkir janji.
            “Eiii… kau ni kan Su. Nasib kat ramai orang kat sini. Kalau tak, aku dah cekik-cekik kau” balas Zulhairi perlahan. Tidak mahu orang ramai yang turut sama menunggu lif untuk ke pejabat masing-masing terdengar katanya.
            “Kau ingat aku tak ada kerja lain ke?” tambah Zulhairi lagi.
            “Habis tu, kau buat apa kat sini? Jalan-jalan cari makan, ke?” soalku tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan.
            “Kalau dah pukul 8 pagi, kau rasa orang pergi kelas piano, ke, pergi office?” soalan yang aku berikan dibalas juga dengan sebuah soalan.
            “Maksud kau…” aku mula terfikirkan sesuatu. Ya, hari ini Zulhairi sudah mula berkerja, tapi…. “Zul, kau kerja kat wisma ni juga, ke?” senyuman aku terukir dengan sendirinya.
            “Iyalah, habis tu, kau ingat, kau seorang aje yang boleh kerja kat sini?” Zulhairi buat muka bersahaja. Sedangkan aku sudah gembira berbakul-bakul. Dengan kehadiran Zulhairi di situ, pasti aku akan lebih ceria. Yes!!! “Kau kerja kat company mana? Company tempat aku kerja, ke?” aku soal lagi. Menyesal pula tak pernah bertanya awal tentang perkara itu pada Zulhairi. Aku hanya tahu yang dia sudah mendapatkan pekerjaan. Tapi tidak pula aku tahu di mana. Zulhairi pun satu. Langsung tak nak dia berkongsi berita gembira itu dengan ku.
            “Tak ada masa aku nak kerja satu office dengan kau. Daripada sekolah rendah, sekolah menengah sama-sama dengan kau, masuk universiti pun kena mengadap muka kau Apa kau ingat aku ni tak ada rasa bosan, ke?. Kalaulah aku satu office dengan kau, mahu termuntah aku dibuatnya. Hari-hari kena tengok muka kau tu” Zulhairi memeluk tubuhnya. Sediktipun matanya tidak dialihkan ke arahku.
            “eleh…” hanya ayat itu yang mampu aku keluarkan. Malas aku nak bertegang urat dengana lelaki itu awal-awal pagi begini. Buat hilang mood bekerja di pagi hari isnin begini. Lif sampai juga akhirnya, apabila pintu lif terbuka luas, aku pun terus melangkah masuk ke dalam lif. Zulhairi sudah tidak lagi aku hiraukan.

KAFETERIA kian lengang. Mana tidaknya, sudah hampir jam dua petang, jadi rata-ratanya sudah kembali ke pejabat masing-masing. Jadi inilah masa yang sesuai untuk aku turun ke kafeteria, mencari roti yang biasanya menemani perut kosongku. Masuk saja kafeteria, aku terus mendapatkan roti yang masih berbaki tidak banyak mana pada rak pamer yang terletak tidak jauh dari juruwang.
            “Su”
            Tindakanku untuk membuat bayaran terhenti apabila terdengar ada suara yang memanggil. Aku cukup kenal akan suara itu. Siapa lagi pemiliknya kalau bukan Ahmad Zulhairi. Kemudian aku terus membuat bayaran. Zulhairi sudah tiba di sebelahku.
            “Lambatnya kau makan. Dah nak pukul dua, baru nak makan?”
            Soal Zulhairi sambil mengikut mengikut rentakku yang mula meninggalkan kafetaria.
“Makan roti aje? Kenyang ke?” soal Zulhairi lagi.
“Alahai, Zul… tak payahlah kau buat-buat take care pasal aku. Macamlah aku baru kenal kau pagi tadi. Kau ni nak apa sebenarnya Zul? Cuba terus terang?” plastik roti aku buka. Gigitan pertama singgah pada roti berintikan sambal ikan bilis.
“Kau ni memang memahamilah, Su. Tak boleh aku nak trick sikit” Zulhairi ketawa. “Okaylah, aku terus terang. Kau dah jumpa ke, belum?” akhirnya Zulhairi berterus terang juga.
“Belum” laju jawapan aku hulurkan. Aku faham maksud Zulhairi yang sebenar. Apa lagi yang ingin dia bertanyakan kalau bukan pasal pencarian kekasih hatinya.
“Kat pejabat kau takkan tak ada?”
“Tak ada!” balasku ringkas.
“Lecehlah macam ni, Su. Buatnya kita tak jumpa macam mana? Masak aku nanti” mula kelihatan garis kerisauan pada wajah Zulhairi.
“Alah, banyak lagi masa, apa yang kau nak risau?” melihat riak tidak tenang Zulhairi membuatkan hatiku juga rasa tidak tenteram. Kalau bukan kerana aku, pasti semua ni tak akan terjadi.
“Banyak masa kau cakap, Su? Kita ada tiga minggu aje tau. Pejam celik, pejam celik, dah tiga minggu. Nahas aku kalau macam ni”
“Kalau macam tu, kau pejam ajelah mata tu, tak payah celik-celik. Selesai masalah” balas aku bersahaja.
“Kuang asam kau, Su!” 
            Aku gelak melihat riak Zulhairi saat ini. Ternyata lelaki itu serius dengan pencariannya kali ini. Sebuah pencarian yang entah bila akan berakhir. Sebagai kawan baik, aku sendiri berdoa dan berharap semoga dia segera dipertemukan dengan seorang gadis baik, yang dapat menjaga dirinya buat selama-lamanya. “Gurau ajelah. Nanti aku tolong tanya-tanyakan kat kawan-kawan opis aku tu. Manalah tahu dia orang ada adik ke, sepupu ke, jiran ke. Kau tak payahlah risau sangat, small matter aje” cuba aku corakkan sedikit ketenangan dalam diri Zulhairi. Berharap dia kembali tenang.  
            “Ni yang buat aku sayang kat kau lebih ni, Su!” Zulhairi mengenyitkan matanya. “Aku gerak dululah. Nanti balik sama. Aku follow kereta kau dari belakang. Sekarang ni, keselamatan kau, keutamaan aku. Siapa keluar dulu, tunggu kat simpang depan wisma” Zulhairi mengangkat tangannya, menabik hormat sebelum bergerak dengan penuh senyuman.
            Tertawa aku mendangar pernyataan yang dikeluarkan. Aku tidak pasti sama ada Zulhairi sedar ataupun tidak yang sebenarnya dia sentiasa memastikan keselamatanku diutamakan. Bukan baru hari ini tapi sejak perkenalan pertama aku dan dirinya.

HANYA tinggal satu minggu sebelum Zulhairi harus membawa pilihan hatinya bertemu dengan kedua orang tuanya. Namun sehingga hari ini Zulhairi masih gagal mendapatkan sesiapa untuk dijadikan calon yang dapat dipersembahkan dengan bangganya. Kalau diikutkan, aku sendiri buntu cara. Semua aku dah cuba, tapi jawapan yang aku dapat hanya hampa.
            Zulhairi pun satu masalah juga. Dia meletakkan tugas itu pada bahuku seorang diri. Sedangkan dia hanya bertindak duduk memerhati. Jadi bertambah sukar keadaan aku kini. Kalau aku ikutkan hati, mahu saja aku buat-buat tak peduli. Pandai-pandailah dia berdikari, mencari sendiri calon isteri. Tapi masalah aku pula, aku mudah tewas dengan wajah muram yang dipamerkannya. Rasa tewas itu membawa aku untuk teruskan saja kisah yang sepertinya tak ada penyudah.
            “Zul, aku rasa kau terus terang ajelah dengan mak kau tu. Senang cerita, selesai masalah” sebenarnya aku sendiri dah tak berdaya untuk membantu Zulhairi. Lalu aku kemukakan cadangan itu. Berharap Zulhairi akan mempertimbangkannya sebelum menolak mentah-mentah usul yang aku berikan.
            “Cakap memang senang, Su. Aku yang nak kena menghadap dengan mak ayah aku tu, bukan kau” Zulhairi nampaknya sudah menolak cadangan yang baru aku kemukakan tidak sampai lima minit. Ternyata dia tidak bersetuju.
            “Habis tu, nak buat macam mana? Bukan kita tak cari, kita dah cuba. Tapi tak jumpa!” sedaya upaya aku cuba memahamkan Zulhairi.
            “Tak ada cara lain ke, Su?”
            “Cara apa lagi, Zul? Kepala aku ni, sikit lagi nak pecah memikirkan masalah kau. Mengaku ajelah, Zul!” aku mendesak.
            “Tak bolehlah, Su. Macam kau tak kenal mak aku tu. Silap hari bulan, dia kahwinkan aku dengan entah siapa-siapa. Ish… tak nak aku” badan Zulhairi mula mengelitik, tidak senang dengan andainya sendiri.
            “Okaylah tu. Kalau mak kau dah ada calon. Kau kahwin ajelah”
            “Huh, tak ingin. Pada aku kahwin dengan perempuan yang aku tak pernah jumpa, lebih baik aku kahwin dengan kau”
            “Kahwin dengan aku? No way, Zul. Kau gila ke apa nak kahwin dengan aku?” pantas aku bantah idea kurang bijak Zulhairi.
            “Pasal apa tak boleh pula? Kau ingat aku ni teruk sangat ke?” Zulhairi kelihatan tidak berpuas hati dengan jawapan balas yang aku berikan.
            “Bukan macam tu. Kita ni dah kawan pada kecil… kau tak terasa ke, macam….” Sukar pula untuk aku gambarkan apa yang sebenarnya bermain difikiranku saat ini. “Pendek cerita memang tak bolehlah, Zul!”
            “Iya tak ya, juga. Lagipun aku bukan ada perasaan kat kau. Nanti tak pasal-pasal kau jadi janda muda” Zulhairi mula gelak.
            “Ni dah lebih…” aku tarik muka.
            “Okaylah, So sekarang apa rancangan kita? Takkan kau tak ada backup plan?” Zulhairi masih mengharapkan sesuatu.
            “Dah… tak ada backup…backup! Balik ni, kau bagi tahu aje pada mak ayah kau perkara yang betul. Kalau kau tak cerita, biar aku yang cerita!” titik penamat cuba aku letak pada kisah cinta dongeng Zulhairi. Biar semuanya kembali kepada asal.
            “Su…” panjang alunan namaku diserunya.
            “Tak ada… aku tak peduli. Kau nak panggil aku Su ke, Si ke, Sa ke, balik ni kau tetap kena settle kan semua. Aku tak larat dah” Kali ini aku nekad!

Bersambung....

P/S : lewat pula AH letak entry kali ini. Memang lupa sungguh. Jadi maaf ya... Terima kasih krn masih sudi mengikuti SAC.. :) 

8 comments:

nadiah said...

kahwin je laaa dengan Zul tu, su. hahahah.

Anis said...

setuju dengan nadiah..kawin je dengan zul..senang cerita...apa salahnya cinta lepas kawin..lagi bagus semuanya dah halal...Adah best citer ni..tapi tolong la jangan ada kawin paksa..klise la..dh banyak citer kawin paksa.. benci membenci..pastu jatuh cinta...dah bosan jalan citer macam tu...

Adah Hamidah said...

He3... Su kawin dgn Zul? alamatny bleh runtuh rumah... hi2 apapun terima kasih nadiah krn sudi mmbaca & meninggalkan komen.. sgt hargainya :)

Adah Hamidah said...

Anis... Insya'ALLAH Saat Ada Cinta bukanlah kisah kahwin paksa. Adah sedaya upaya cuba lari dari kebiasaan. Semoga SAC mendapat sedikit ruang di hati. Terima kasih krn sudi mmbaca :)

ainul ariff said...

kelakar zul ni....kawin je la ngan su tu.

pza ah bat said...

nak lagi,nak lagi..he

umi kalsom said...

or ada hero lain utk SU? :) waiting... ^^

Anonymous said...

Ni mesti ada orang ketiga kalau mereka jadi kawan....(pandai2 je)....@bluescarf

Post a Comment