Sunday, February 5, 2012

Pertandingan Cerpen : Ikhlasnya Kasihmu

IKHLASNYA KASIHMU

Sesampai aku di rumah setelah membantu sedikit kerja-kerja di surau kerana program sambutan maulidur Rasul segeraku masuk ke bilik untuk mencari maksud ayat annur walau sebelum ini pernahku lihat maksudnya tanpaku menghayati.Namun untuk meyakinkan aku tetap juga mencarinya.” Wanita-wanita yang keji untuk laki-laki yang keji, wanita yang baik untuk laki-laki yang baik”. Itulah terjemahan yang mampu membuat aku berfikir beberapa kali.Ah,Tidak mengapalah, aku sudah membuat keputusan yang aku tidak mengharapkan kehidupan bersama Ustaz Huzaifah.
“Assalamualaikum...assalamualaikum”satu suara yang sudah kukenali kedengaran memberi salam.Segera aku menjawab salam dan terus aku berlalu keluar dari bilikku.“Waalaikumussalam..Fatanah. Jemput naik” jawabku sambil tersenyum.Senyumkan sedekah. Fatanah tersenyum manis memandangku.Memang Fatanah nampak cantik dan sopan memakai jubah berwarna hitan dan bertudung labuh. Jika dibandingkan denganku,sangat ketara. Kadang-kadang aku yang bolos ini memakai kemeja pendek sahaja apabila keluar rumah.Atas sebab itu jugalah aku bertambah-tambah berada di alam nyata bahawa Ustaz Huzaifah bukan pasanganku.Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.
“Makcik mana, Lia?” soal Fatanah sambil matanya memandang ke dalam rumah.Soalan Fatanah membuat aku berfikir, rupa-rupanya emak tidak ada di dalam rumah. “ Agaknya emak ke kedai, tak pun pergi ke rumah Acik Ani hantar baju untuk dijahit” balasku malas memanjang cerita. “ Ada apa Fatanah ke sini” aku memandang tepat anak mata Fatanah, ingin mengetahui tujuan kedatangannya.Maklumlah semenjak  pulang Fatanah belum berkesempatan datang ke rumahku.Tambahan pula dengan majlis di surau pagi tadi dan Fatanah  serta Ustaz Huzaifah antara orang penting yang menganjurkan program tersebut. Aku bersyukur secara tidak langsung mereka berdua menjadi ikon kepada pemuda-pemudi kampong bahawa golongan muda juga mampu menganjurkan program seperti itu.
“Tidak bolehkah saya ke sini Lia? Menjenguk sahabat  dan bertanya khabar?” balas Fatanah.
Jelas sedikit nada berkecil hati dengan pertanyaanku.
“ Ish..bukan macam tu maksud Lia. Yelah, Fatanah baru je pulang ke tanahair, tentu penat berada dalam kapal terbang pun tak hilang. Lepas tu pagi tadi sibuk menguruskan majlis di surau. Lia cuma bimbang Fatanah penat aje. Lagipun di rumah Fatanah kan tengah sibuk. Nanti tidak pasal-pasal Lia kena senduk dengan Umi Fatanah”. Di hujung kata-kataku, aku ketawa kecil. Fatanah tersenyum mendengar gurauanku. Aku tahu Fatanah bukan perasa orangnya.“ Dahlia,Saya nak tanya sesuatu fasal Ustaz Huzaifah,boleh tak? Dah lama Lia kenal dengan Ustaz Huzaifah?” 
Pertanyaan Fatanah membuatkan aku sedikit tersentak. Tidak ku sangka pula itu yang ingin ditanya olehnya. Fatanah menundukkan wajahnya memandang tanah di hadapan kami. Kenapa fatanah ingin tahu?mungkinkah dia ingin lebih mengenali Ustaz Huzaifah sebelum mereka berkahwin.Adakah dia merasakan aku ini rapat dengan Ustaz jadi aku lebih mengenali Ustaz Huzaifah? Aku mengakui aku agak terusik dengan pertanyaan itu
namun sebagai wanita yang mempunyai kesedaran diri.ku usir perasaan itu agar tidak menjejaskan perhubungan persahabatan kami. “Lia tak adalah kenal sangat dengan Ustaz. Cuma yang Lia tahu Ustaz baik orangnya, hormat orang tua-tua, bercakap pun penuh kesantunan, ramai orang kampong suka dengan ustaz.Ustaz pandai mengaji, suara dia sedap bila malaungkan azan”. Ya sememangnya itulah Ustaz Huzaifah
“Lia meang amat menyanjungi Ustaz?”
“Bukan meyanjungi tapi menghormati Ustaz Huzaifah atas keperibadiannya, Fatanah. Tapi Fatanah jangan salah faham. Lia hanya memerhati dan mendengar apa orang kampung berkata tentangnya sahaja. Fatanah jangan salah sangka. Lia tidak ada tujuan apa-apa pun” Baru aku tersedar, kemungkinan Fatanah cemburu apabila mendengar olahan mengenai Ustaz Huzaifah,yang dikatakan akan dijodohkan dengannya. Ah buat apa aku bercerita berlebih-lebihan,kalau aku sendiripun tentu perasaan cemburu itu ada.

“Semalam emak ke kedai, berjumpa dengan Ustaz Huzaifah. Dia ada bertanyakan pasal kamu” emak memandangku sambil tangannya ligat menyiang ikan kerisi di singki. Aku apalagi berpura-pura tidak berminat untuk mendengarnya. Dalam tertanya-tanya kenapa Ustaz Huzaifah bertanya pasal diriku.Dah lama aku tidak bertemu dengannya. Ke kelas tajwid pun aku memilih untuk belajar bersama Fatanah.Bagiku itu lebih elok dan lebih manis untukku. Bimbang aku  menyimpan perasaaan kepadanya, jadi lebih baik aku mengelak sebelum parah. Takpe, adalah jodohku dengan insan lain.manusia kan dicipta berpasang-pasangan Cuma aku tidak mengetahui siapa jodohku.
“Kamu dengan ke tidak emak cakap ni? Berangan ke?” emak bersuara setelah tidak mendapat respon positif dariku.Aku yang sudah selesai membasuh beras dan meletakkan periuk dalam periuk nasi elektrik memandang emak.
“Mana ada berangannya mak Lia tengah fokus pada beras ni” dalihku sambil menunjukkan dengan kedua-dua tangan pada periuk nasi, dan semestinyalah aku tersengih,menutup rasa bersalah. “ Ada apa Ustaz cari Dahlia mak?” soalku.Hendak juga aku tahu,kot-kot nak masuk meminang ke. Ish hati, baru je cakap nak lupakan dia dah berangan semula..Aku mengeluh perlahan.. 
“Ustaz bagitau, susah benar dapat berjumpa kamu Hari tu, masa majlis Maulud kamu sibuk di belakang katanya. Selepas majlis kamu terus pulang. Lepas tu jarang benar dia tengok kamu keluar ronda-ronda kat kampung. Mak pun hairan juga, mengapa dia beria bertanyakan kamu padahal mak dapat tahu dia hendak dijodohkan dengan Fatanah. Kang kalau ayah si Fatanah dengar apa pula katanya. Dari cara dia bertanya macam dia teringin sangat hendak berjumpa kamukan?”, emak memandang dan buat-buat seperti professor berfikir formula yang susah.
Emak, emak, hari itu dia juga yang menasihati aku supaya sedar akan kedudukan diri dan tidak menaruh harapan tinggi.Sekarang emak pula yang beria-ia berfikir.    
“Emak lain kali kalau bertemu dengan Ustaz, emak bagitaulah dahlia sibuk. Bukan ke emak yang suruh Dahlia lupakan perasaan pada Ustaz. Lagipun Dahlia pun tahu hubungan ustaz dengan Fatanah. Dahlia sedar kekerdilan diri mak. Masa kat surau hari tu Dahlia memang sibuk, lepas sudah siap kemas-kemas Dahlia terus cabut, penat. Mak”,emak menggeleng memahami kerenah ku yang tidak berapa pandai urusan-urusan rumahtangga ni. Itu pun satu sebab menjadi penyebab untukku tidak memikirkan mengenai perkahwinan. Aku pun sudah berjanji kepada diri bahawa aku akan cuba memperbaiki diri dan belajar serba sedikit ilmu keperempuanan. 
“Tidak mengapalah Dahlia. Emak bangga kerana anak emak pandai menjaga pekerti. Biarlah orang kampong mengata kamu macam-macam, tapi emak bersyukur kamu menjadi anak emak”.Aku memeluk erat mak.Jarang aku dan emak berkeadaan begini memandangkan aku sudah dewasa.Malu pula apabila berpelukan begitu.
’Terima kasih mak kerana memahami’, dalam hati aku berdoa semoga emak dipanjangkan umur.

Aku sekarang sudah melakukan perubahan pada diriku. Aku sudah tidak lagi memakai lengan pendek apabila keluar. Aku tahu emak sedar tentang itu,tetapi aku lakukan bukan kerana Ustaz,bukan kerana Fatanah tetapi kerana Allah. Apapun perkara sekiranya diniatkan kerana Allah InsyaAllah Allah akan membantudan memperkenankan doa hambaNya. Semoga perubahan ini bukanlah sementara. Aku berjalan kaki pulang dari rumah Acik Aini, mengambil baju emak tempohari. Bukan jauhpun perjalanan. Dari jauh aku melihat kereta Ustaz Huzaifah bergerak menghala ke arahku.Apabila keretanya semakin rapat dan hampir denganku, aku berpura-pura membelek-belek plastik baju. Ustaz memberhentikan keretanya tanpa mematikan enjin. 
“Assalamualaikum Dahlia”, sapanya.
Salam kujawab. 
“Dari mana?”tanyanya. Aku memandang Ustaz Huzaifah seketika. Senyuman aku sedekahkan  
“Saya dari rumah makcik Aini, ni ha ambil baju emak yang sudah siap.Ustaz mahu ke mana?” beritahuku sambil menunjukkan bungkusan baju di tangan.
“Saya dari rumah Pak Imam. Ada perbincangan sedikit bersama Fatanah”. Mendengar tentang itu sahaja mampu membuat hatiku tesentuh. Cepat-cepat kuusir rasa yang membelit  agar tidak menjadi parah. Aku mula merasa rimas dan tidak selesa apabila Ustaz tidak menggerakkan lagi keretanya. Merasakan keadaan yang mungkin boleh menjatuhkan imej Ustaz aku meminta diri. Tidak mahu berlama-lama di situ, tidak manis. “Ustaz, saya minta diri dulu. Mak tentu risau saya tidak sampai-sampai kerumah lagi.” Pintaku. 
“Err.. Dahlia, saya ada sesuatu ingin tanya awak”suara Ustaz Huzaifah. 
Aku memandang Ustaz Huzaifah, tidak jadi sempat memberi salam untuk pergi.“Ada apa Ustaz?”.
“Kenapa saya lihat sejak kebelakangan ini Dahlia seperti menjauhkan diri daripada saya.Apa saya ada kesalahan pada awak? Kalau ada perkara yang saya lakukan mengguris hati awak saya mohon maaf, mungkin dalam ketidaksedaran saya.”
“Eh Ustaz tidak ada membuat apa-apa kesalahan dengan saya, saya sibuk sejak kebelakangan ini.” Aku cuba berterus terang. Tidak mahu Ustaz Huzaifah memikirkan yang bukan-bukan. Lagipun bukan salah sesiapa, aku cuma mahu menjauhkan diri supaya rasa kasihku tidak bercambah namun aku juga tidak dapat menyembunyikan perasaan itu, rasa kasih dan rasa cintaku,ah ibarat hidung tidak mancung pipi yang tersorong-sorong diriku ini.
“Tapi saya merasa sesuatu yang pelik apabila Dahlia jarang berjumpa dan jarang kita berjemaah di masjid. Mungkin betul Dahlia sibuk. Saya cuma ingin Dahlia tahu, sesuatu yang kita fikirkan tidak semestinya betul. Apa pun dugaan dan ujian Allah berikan itu pasti ada hikmah tersembunyi. Rasa kasih dan rasa cinta itu datangnya dari Dia. Sebagai makhluk ciptaanNya, kita harus bersyukur kerana diberikan rasa itu, namun atas diri hambaNyalah memanfaatkan kerana Allah atau kerana nafsu semata. Tidak mengapalah Dahlia, awak pun ada hal. Saya pun ada urusan lain lagi, saya minta diri dulu, Asssalamualaikum..”, ucap ustaz Huzaifah dan berlalu pergi. Aku terdiam mendengar katanya. Bingung seketika. Kenapa Ustaz berkata begitu. Adakah dia mengetahui hatiku. Takkan lah kot. Alamak, kalau dia perasan aku menyukainya .eeeeeeee malunya. Dahlia, apa kau dah buat ni. Malu,malu...Aku tidak mahu berfikir lagi,segera aku berjalan menuju ke rumah.

“Dahlia, emak mahu bagitahu sesuatu ni.Pasal Ustaz Huzaifah”. Aku yang sedang melipat baju-baju di hadapan terhenti kerjaku. Emak kupandang minta penjelasan sambil dahiku berkerut.“ Mengapa dengan Ustaz? Dia hantar kad jemputan ke?”,selorohku membuang debaran di hati.
“Ustaz minta izin dengan mak, mahu berjumpa kamu. Siang tadi ada dia bertemu emak lepas solat asar tadi di surau.” Terkejut aku. Biar betul emak ni. Masakan Ustaz yang begitu-begitu mahu bertemu aku, bukan siapa-siapa dengannya. Lainlah kalau Fatanah. Adalah sebab untuk berbincang pasal perkahwinan ke,apa ke. 
“Budak bertuah ni,emak bercakap dengan kamu ni”,suara emak membuatkan aku berpaling memandangnya. “Mengelamun pula”.
“Err, kenapa Ustaz mahu bertemu dengan Lia mak. Lia tidak ada benda pun hendak berbincang apa-apa. Tak naklah mak. Nanti buat malu Ustaz aje. Dahlah dia Ustaz nanti apa kata orang kampong pula. Ha satu lagi, kalau Fatanah tahu macamana, mak. Mesti dia cemburukan.” aku mengherot bibirku ke kiri kanan. Kenapa ya. Mengapa Ustaz mahu bertemu ya.Aku menyambung lipatan kain tadi. 
“Itu mak tahu. Tapi ustaz Huzaifah yang bersungguh-sungguh tadi. Tak sanggup pula mak nak hampakan permintaannya. Kamu macamana? Mahu ke tidak berjumpa. Lagipun mak sudah berpesan supaya dia datang ke rumah kita sahaja. Mak ada, kamu boleh bersembang di luar, tak kan ada fitnah dan umpat keji. Mak pun faham. Walau dia Ustaz tetap ada perasaan ingin berkawan. Caranya pun tidak mendatangkan masalah buat mak. Ha macamana?” ulang emak ingin kepastian. Bersungguh pula mak kali ini. Namun  aku masih memikirkannya. Permintaan ustaz Huzaifah bukannya sesuatu yang pelik tetapi boleh menimbulkan kemusykilan di hati. Akhirnya aku membuat keputusan bersetuju memandangkan Ustaz akan datang ke rumahku. Emak pun ada bersama jadi tidak mejadi fitnah aku berjumpa. Mungkin ada sesuatu yang mustahak ingin ditanya. Aku memberikan persetujuan kepada emak dan bangun menuju ke bilik membawa lipatan kain di tangan. Aku lihat emak tersenyum simpul.Apa halnya tu? Malas memikirkannya aku terus ke bilik dan tidur.

Aku ke laman rumah, menyiram pohon orkid kesayanganku. Menggunting daun-daun pokok yang kering.mencabut rumput-rumput halus yang bagaikan menyindir diriku. Sudah beberapa hari aku membiarkan rumput tumbuh, hari ini aku akan tamatkan riwayat sang rumput.Aku tersenyum melihat rumput liar yang kucabut.Selesai kerja-kerja di laman aku masuk ke dalam rumah.Membancuh air sirap bandung di kala tekakku meronta-ronta dahaga. Emak kulihat sedang  mengemas ruang tamu.Hari ini aku malas pula hendak menolong menyapu habuk-habuk. Biarlah emak yang melakukannya..
”Mak minum mak”, pelawaku dari dapur. 
“Kamu minumlah.Mak hendak siapkan kerja ni”. 
“Yelah, Lia mandi dululah, dah masam ni”.Setelah membasuh gelas, aku menuju ke bilik untuk mandi. Sebenarnya subuh tadi aku terlewat, jadi aku terus mengambil wuduk dan solat tanpa membersihkan diri. Hai patutlah tidak ada orang hendakkan kau Lia, celoteh ku sendirian.
“ Lia, Lia” suara emak memanggil dari luar bilik sedikit menganggu aku yang sedang baring-baring di katil. Segera aku menyahut dan membuka pintu. “Ada apa bonda kesayanganku ini, patik sedang bersantai tadi” usikku. Tidak pasal-pasal emak mengahdiahkanku penyepit berbisanya.
“Jangan mengada-ngada dengan mak. Tuh Ustaz Huzaifah ada kat luar. Pakai tudung lepas itu buatkan air bawa keluar”. Alamak,aku sebenarnya tidak menyangka Ustaz Huzaifah akan datang hari ini dan pagi ini pula tu.Sangkaku mungkin esok ke lusa ke minggu depan ke dia akan datang. Serasa aku emak tidak ada pula meberitahu semalam. Aku mencapai tudung dan segera menuju ke dapur. Mujurlah dapur dan ruang tamu rumah agak tersorok dan ada dinding yang menghalang ruang dapur dan ruang tamu. Jadi tidaklah Ustaz Huzaifah nampak aku yang baru keluar dari bilik. Emak meminta diri untuk ke dapur, mungkin ingin memberi ruang kepada kami untuk .Sporting juga mak walaudia tidak menggalakkanku menyimpan perasaan kepada Ustaz Huzaifah. 
“Ada apa Ustaz hendak berjumpa saya. Terkejut juga bila emak maklumkan semalam. Ada hal apa ye Ustaz?” tanyaku setelah beberapa saat kami menyepi. Yalah, berdua dengan Ustaz walaupun emak ada di dalam betul-betul membuat aku kekok. Ustaz pun mungkin berperasaan sepertiku.
”Saya mahu bertemu dengan Dahlia ada sebabnya. Selain saya tidak berpuashati mengapa awak seperti melarikan diri daripada saya, saya juga ingin bertanyakan sesuatu. Tetapi biarlah pertanyaan itu, Cuma saya ingin kepastian mengapa Dahlia seperti melarikan diri daripada saya. Fatanah pun ada juga memberitahu yang awak selalu pulang awal selepas habis kelas tajwid.”
Aku menundukkan wajah.Tidak tahu apa jawapan yang harus diberikan. ”Saya bukanlah melarikan diri Ustaz.Mungkin Ustaz yang perasan macam tu.Saya tengah sibuk sekarang. Sibuk mencari kerja.Rasanya sudah lama di kampong, selalu sangat makan tidur makan tidur kat rumah, kesian juga pada emak. Kalau boleh saya hendak membantu emak.Memanglah duit pencen arwah ayah cukup untuk kami, tapi sampai bila kami mengharapkan duit itu. Lama-lama nanti akan habis juga” terangku. Memang benarpun aku sibuk mencari kerja.Namun bukan itu sebab utama, tidak mengapalah. Biarlah Ustaz mempercayai. Asalkan perasaan ku padanya hanya aku yang tahu. Ustaz Berdehem, agaknya membetulkan suaranya.
”Kalau itu kata awak,saya percaya.Saya faham”.
“ Bila Ustaz akan berkahwin dengan Fatanah” Tiba-tiba soalan itu yang terkeluar dari mulutku.Bukan aku sengaja hendak mengorek cerita tetapi suasana kekok membuatkanku bertanya soalan tersebut. Kulihat muka Ustaz terkejut.Mungkin tidak menyangka aku akan bertanya. “Ma, Maa, maafkan saya Ustaz sekiranya saya agak celupar tadi”.Serba salah dibuatnya aku.
”Siapa beritahu awak saya akan berkahwin dengan Fatanah. Saya dan Fatanah hanyalah kawan biasa sahaja”,sambung Ustaz lagi “Sebenarnya saya tahu cerita-cerita yang mengatakan saya akan berkahwin dengan Fatanah.Fatanah pun tahu hal itu. Ayah Fatanah pun tahu hal tersebut.Yang sebenarnya Fatanah sudah mepunyai pilihan hatinya, iaitu rakannya seuniversiti. Kemungkinan mereka akan bertunang selepas Tahun Baru Cina nanti. Bakal tunangnya pula sepupu saya. Dia sekarang menetap di Sabah. Mak Usu saya  berkahwin dengan orang sana. Jadi sayalah orang harapan mereka untuk menguruskan persiapan majlis nanti”. “Begitu ceritanya. Salahlah apa yang saya dengar selama ini. Maafkan saya Ustaz. Saya telah mempercayai khabar tersebut.”.
Ada suara memberi salam menggangu cerita kami. Kelihatan Fatanah di tangga. Aku mempersilakan Fatanah naik. Setelah Fatanah duduk di sebelahku dia bersuara, “ Ustaz Huzaifah sudah menerangkan segalanya tadi.Ustaz sudah menyuarakan rasa hati yang terpendam?” pertanyaan Fatanah membingungkanku. Apa main-main rahsia hati pula ni. Ustaz kulihat merah wajahnya yang keputihan. Sempat memandangku sebelum pandangannya dialihkan kepada Fatanah. 
“Dahlia, sebenarnya Ustaz Huzaifah menyukai awak. Dia ingin menjadikan awak isterinya yang sah, tahniah Lia”. Kata akhir daripada Fatanah menjadikan aku seram sejuk, terkejut dan keliru. Emak menghampiri kami. “Betul kata Fatanah, Lia. Kalau awak sudi saya ingin memperisterikan awak. Makcik, minggu depan saya akan menghantar wakil untuk berbincang dengan keluarga Makcik. Itupun kalau Dahlia sudi”. Emak memegang bahuku. Aku terasa seperti bermimpi. Memang itu yang aku tunggu. Tidakku sangka emak sudah mengetahui perkara ini. Aku, malunya mahu memandang mereka terutamanya Ustaz Huzaifah.Ustaz melamarku.Ya aku sudi,ucap ku dalam hati,tidak mampu bersuara. 
“Awak bagaimana Lia?”Tanya Ustaz.Emak dan Fatanah memandangku serentak.
”Err.err sebenarnya saya terkejut Ustaz. Saya ni ilmu agamanya kurang. Nak dibandingkan dengan Ustaz, rasa kerdil pula diri ini. Ustaz tidak segankah memilih saya sebagai calon isteri. Saya seperti yang Ustaz kenal kurang dari pelbagai segi”
“sebenarnya saya sudah memikirkan semuanya. Saya tahu awak mampu menjadi isteri yang solehah.Walau awak bukan ustazah tapi saya lihat awak ada kesungguhan untuk memperbaiki diri.InsyaAllah sama-samalah kita belajar dan memperbaiki amalan kita. Aku mengangguk, tersenyum. Aku meminta tempoh untuk berfikir.Walaupun jawapan sudah ada namun aku tidak mahu menunjukkan aku gelojoh dalam membuat keputusan.Aku perlu menimbangkan segalanya sebelum aku memberi keputusan dan dalam masa yang sama aku akan cuba memperbaiki diri. 

Dua hari kemudian aku bertemu dengan Fatanah.Kami bersembang di laman rumahnya. Sambil makan cicah mempelam dengan kicap kami berbual kosong.
”awak sudah siapkan semua  barangan hantaran. Kalau masih ada lagi yang hendak disiapkan bolehlah saya tolong mana yang patut” gembira aku mendengan Fatanah akan berkahwin. Orang cantik dan pandai memang ramai orang berkenan. 
“adalah, Fatanah dah siapkan sikit-sikit. Tak banyak pun nak ditukar. Kami buat kecil-kecil sahaja. Kami sudah sepakat hendak membawa 5 hantaran sahaja. Kalau ikutkan Fatanah tidak mahu begitu, cukuplah cincin sebagai tanda tetapi Ibu Azhar hendak bawa lebih dari itu. Akhirnya masing-masing bersetuju hanya lima dulang sahaja, sama banyak” cerita Fatanah dengan nada gembira.Siapa yang tidak suka jika persahabatan yang terjalin bakal diikatkan dengan ikatan perkahwinan yang sah. Apalagi mendapat restu orang tua. Aku, bila mengingati lamaran Ustaz Huzaifah, aku belum member kata putus lagi. Tengoklah sehari dua lagi. Aku perlu sedar kekurangan diri.Walaupun Ustaz menyatakan yang dia sanggup membimbing dan menerimaku seadanya, masih kurasa diri ini tidak sempurna dan tidak layak untuknya. 
“Aik ,Lia mengelamun ke?Teringat pada Ustaz ke?” usik Fatanah. Satu tamparan lembut kuhadiahkan ke lengannya. 
“Saya sebenarnya masih terkejut dengan lamaran Ustaz yang agak berani tu. Boleh pula dia bertemu emak dan meminang saya. Macam mimpi pula. Malu pun ada. Tidak sangka pula Ustaz tanpa segan silu melamar. Terasa diri ini tidak sepert awak fatanah. Awak cantik, pandai, banyak ilmu agama”. 
“Usah difikirkan begitu Dahlia. Ilmu agama bukan boleh diukur apabila seseorang itu belajar di luar Negara. Belajar di Timur tengahpun tidak semestinya menjadi bangga kerana kehebatannya dapat belajar di sana. Di tanahair pun, di rumahpun kita boleh belajar. Macam awak, masuk kelas tajwid. Saya tengok tajwid awak semakin bagus. Pokok pangkalnya kita ingin memajukan diri, sama ada dunia dan akhirat seelok-eloknya kita seimbangkan”.Benar kata Fatanah. Kecerdikan seseorang bukan menunjukkan diri seseorang itu beriman kerana iman tidak diwarisi sebalikya kita yang mencari dan mengamalkan apa yang dipelajari.

Petang itu aku berbaju kurung cotton berwarna merah jambu dan kupadankan dengan tudung warna yang sama. Aku sudah berjanji dengan Ustaz untuk bertemu. Seperti biasa Ustaz mendapat keizinan daripada emak dan kami bertemu di rumahku sahaja. Selain ianya selamatdan boleh mengelakkan fitnah. Sesudah aku menyiapkan juadah petang dan membancuh air, aku membawa hidangan petang ke ruang tamu. Emak kelihatan berbual-bual dengan Ustaz Huzaifah. Aku tersenyum memandang mereka. Terasa debar di hati padahal ini bukan kali pertama aku bersua dengannya.Mungkinkah disebabkan lamaran tempohari mebuatkan aku berdebar. Aku beristigfar dalam diam, meredakan rasa hati yang tidak keruan. Emak meninggalkan kami dan menuju ke dapur. “bincanglah elok-elok, apapun  keputusan Lia emak merestui” pesan emak sebelum pergi.Aku mengangguk walau tidak berapa jelas maksudnya.
“Jemput minum, Ustaz. Kuih biasa aje”pelawaku. 
“Lia yang buat ke?”tanyanya. 
Aku mengangguk. “baru belajar membuat kuih donat ni dengan emak”
Ustaz Huzaifah mengambil sebiji donat dan memasukkan ke dalam mulutnya. “Boleh tahan” 
“Ustaz, saya tahu kedatangan Ustaz ke rumah kerana ingin mengetahui jawapankan. Sebelum menyatakan jawapannya saya ingin tahu satu perkara. mengapa Ustaz begitu yakin datang ke rumah tempohari dan  melamar saya di hadapan emak dan Fatanah. Ustaz kelihatan yakin saya tidak akan menolak lamaran tempohari”.
“Keyakinan saya datangnya daripada Allah. Sebelum saya meminta izin daripada emak awak, saya sudah melakukan solat istikarah. Saya memohon petunjuk dariNya dan memohon ketetapan hati dalam mencari jodoh. Saya ingin mencari keredhaan di dalam menjalinkan perhubungan.Dengan keyakinan tersebut, saya pasrah sekiranya awak menerima atau menolak lamaran saya.Mungkin awak sudah mempunyai pilihan lain, mungkin juga tidak. Namun naluri saya menyatakan awak adalah jodoh saya.”. 
Malu pula aku mendengarnya.Ustaz melakukan solat istikharah untuk memberikan kekuatan jiwanya. Aku, hanya berserah sahaja. Betapa kerdilnya aku. Banyak yang aku belum pelajari. “Dulu saya ingatkan Ustaz akan berkahwin dengan Fatanah. Maklumlah dia setaraf dengan Ustaz. Adik Fatanah pun selalu bercakap yang Fatanah akan berkahwin dengan Ustaz.”. 
“Sebenarnya betul apa yang awak dengar tu. Ayah Fatanah memang ingin  menjodohkan kami berdua.Saya pun ada berbincang  dengan Fatanah mengenai hal ini. Masa kita berselisih tempohari, saya ada berjumpa Fatanah di rumahnya.Masa itulah dia memberitahu yang dia sudah mempunyai pilihan hati. Rupa-rupanya dia sudah mengetahui yang saya ni sepupu Azhar. Alhamdulilah, bila sudah begitu legalah saya. Ayah Fatanah pun merestui hubungan mereka.Saya pun memberitahu saya menyukai awak. Itu sebabnya Fatanah ada bersama sewaktu saya ke rumah awak dulu”. 
Aku membetulkan dudukku. Begitu ceritanya. Maknanya ayah Fatanah sudah mengetahuilah yang Ustaz melamarku. Adui malunya. Aku memejamkan mataku. Malu, malu. “awak sudi tak menjadi isteri saya? InsyaAllah sama-samalah kita berjuang ke jalan Allah”.
“Malulah saya ustaz. Ustaz ni berani juga ye” Aku tersenyum. 
“Terima kasih kerana sudi memilih saya. Terima kasih  juga kerana mahu menjadikan emak saya ibu Ustaz. Jikalau Ustaz sudah membuat keputusan begitu saya menerimanya. Saya mohon Ustaz bantu dan ajarlah saya mana yang patut.”

Aku membelek cincin pertunanganku.Bersyukur aku kerana majlis yang dirancang berjalan dengan sempurnanya.Aku  lebih terharu apabila Umi dan Walid Ustaz Huzaifah menerima aku seadanya. Aku berjanji aku akan cuba menjaga diriku dan belajar memperbaiki diri. Teringat ku semalam mesej dari Ustaz, mengatakan bahawa Cinta kepada Allah perlu diutamakan dan dia memilihku juga kerana DIA. Aku bersyukur kerana Ustaz memilihku yang serba kekurangan. Sebulan lagi kami akan diijabkabulkan dan aku dapat merasakan kemanisan bercinta selepas kahwin bersama orang yang kusayang.Semoga Allah merestui niat kami berdua.

TAMAT

3 comments:

lina said...

wow yg ini paling terbaik dari 2 yg sebelumnya!

10/10

mcm juri la pulak!

Anonymous said...

Not bad la . Best jugak . Hee~

[syaza]

rosyu said...

not bad..hehe

Post a Comment